Doporučení pro implementaci

Preventivní program školy

Preventivní program školy (dříve označován jako minimální preventivní program) je dokumentem školy zaměřeným na výchovu žáku ke zdravému životnímu stylu, na rozvoj sociálních dovedností a dovedností sebeovlivnění. Zahrnuje rovněž specifické intervence pomáhající žákům osvojit si takové znalosti, dovednosti a způsobilosti, které efektivně snižují riziko výskytu, příp. rozvoje rizikového chování. Obsahuje také soubor pravidel pro zvýšení bezpečnosti dětí ve škole a na školních akcích.

Preventivní program školy tedy reprezentuje poměrně složitou a komplexní intervenci. V podmínkách ZŠ se jedná o program, který začíná vstupem dítěte do školy a končí jeho odchodem. Celkově předpokládáme rozsah přibližně v součtu 86 hodin napříč celou základní školou. Program musí korespondovat se školním řádem, rámcovým vzdělávacím programem, současnou legislativou ČR a celkovými podmínkami školy (časové, personální a finanční možnosti), a je proto nutné klást důraz na co nejvyšší efektivitu při dostupných zdrojích.

Jeho implementace, tedy zavedení vytvořeného programu do praxe, není jednoduchá. Program se stále vyvíjí a musí být aktualizován a modifikován. Ačkoliv jádro programů zůstává stejné, mění se kontext, v němž se intervence realizují, proto je potřeba brát na vědomí místní specifika, specifika cílové skupiny a další okolnosti. Při implementaci je tedy nutné najít kompromis mezi potřebou zavést do praxe daný program co nejvěrněji podle příslušného vzoru (předlohy, modelu) metodologicky správným postupem, a na straně druhé program přizpůsobit místním specifikům. Tím jsou mj. zajištěny podmínky pro evaluaci. Některé oblasti programu, např. ty, které jsou zaměřeny na dovednosti pro život, není nutné modifikovat místním podmínkám. Pro úspěšnou implementaci a zvýšení úspěšnosti programu je nezbytné systematické monitorování všech jeho realizovaných částí v souladu s plánem. K tomu slouží evaluace procesu (viz. Evaluace PP).

Mezi další doporučení zvyšující úspěšnost implementace programu patří:

  • vytvoření plánu pro implementaci (harmonogram, finance, materiály a osoby),
  • vytvoření administrativně-organizačního plánu jako vyjádření aktivní podpory programu (intervence),
  • metodické vedení, supervize či intervize,
  • zajištění odborné kvalifikace a zaškolení osob realizujících program a jejich kontinuální rozvoj a finanční ohodnocení (osoby jsou zahrnuty do plánovaní a rozhodování),
  • zajištění podpory programu (intervence) a jeho propagace,
  • materiálně-technické zabezpečení programu.

Na komunitní úrovni je vhodné také zjištění a pochopení potřeb, fungování a kooperace jednotlivých složek systému, v nichž je program implementován. K tomu jsou důležité aktivity jako je analýza politického prostředí a rolí jednotlivých aktérů, zmapování dostupných zdrojů, zapojení klíčových osob, institucí a rodičů do implementačního procesu).

Pro výzkum a rozvoj preventivních programů a jejich implementaci je klíčové popsat skutečné podmínky a situace, bariéry a výzvy, navrhovaná řešení, vytvořené zdroje, formované vztahy a neočekávané konsekvence.

Více k implepentaci preventivních programů naleznete zde:

Kapitola 1, 2 a 6 v Miovský, M., Gabrhelík, R., Charvát, M., Šťastná, L., Jurystová, L. & Pavlas Martanová, V. (2015). Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny.

Miovský, M., Skácelová, L., Čablová, L., Veselá, M., Zapletalová, J. School-based prevention of risk behaviour: proposed structure, scope, and content of the Basic Preventive Programme [Návrh struktury, rozsahu a obsahu Minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy]. Adiktologie, (12)3, 212–231.

 

 

Further Enhancing the Implementation of Quality Standards in drug demand reduction across Europe (FENIQS-EU)

Projekt FENIQS-EU realizován v letech 2021 - 2024 byl zaměřen na implementaci standardů kvality v praxi služeb určených pro prevenci. léčbu, harm reduction a zotavení.  Přestože je k dispozici celá řada standardů kvality, jejich skutečné uplatňování je poměrně slabé a v jednotlivých zemích se značně liší. Obecným cílem projektu FENIQS-EU bylo proto zlepšit zavádění standardů kvality v oblasti protidrogové prevence, léčby a snižování škod v celé Evropě, a to tak, aby více služeb, organizací a zemí uplatňovalo standardy ve své každodenní praxi. Cílem projektu bylo identifikovat příklady dobré praxe, úspěšné modely a strategie implementace a klíčové zúčastněné strany, aby bylo možné určit, co se má a nemá dělat při zavádění QS v různých oblastech drogové politiky. Zástupci jednotlivých zemí a organizací občanské společnosti byli zapojeni v průběhu realizace projektu, aby se maximalizovala schopnost zúčastněných stran sdílet příklady dobré praxe a implementovat doporučení projektu v každodenní praxi a na místní a národní úrovni. V dlouhodobém horizontu projekt přispívá k většímu uplatňování závěrů Rady EU o minimálních standardech kvality (2015).
Dostupnost souboru nástrojů pro implementaci podloženého důkazy umožní zainteresovaným osobám a organizacím činit efektivní a strategická rozhodnutí při zavádění standardů kvality, zatímco ti, kteří již standardy používají, mohou tento nástroj využít při monitorování a revizisvého systému řízení kvality.

K projektu vzniklo speciální číslo peer-reviewed vědeckého časopisu Adiktologie, který je opes-access a kromě informací k projektu je v něm dostupná řada případových studií implementace standardů v praxi v evropských zemích: https://adiktologie-journal.eu/journal-archive/2023-2/1-2023/

Tuzemský systém zajišťování kvality je zpracován v článku Miovský et al. (2022): https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14659891.2022.2082336

Webové stránky projektu s veškerými materiály jsou dostupné v anglickém jazyce: https://feniqs-eu.net 

V rámci projektu vznikl implementační toolkit (Jeziorska et al., 2023), obsahující základní informace o standardech včetně terminologického slovníku, tzv. do's a dont's, tedy facilitátory a překážky při implementaci do praxe, inspirující případové studie a další informace. Toolkit je zatím dostupný v anglickém jazyce, ale plánujeme jeho překlad: https://feniqs-eu.net/wp-content/uploads/2023/07/230703_FENIQS-EU_ImplementationToolkit.pdf

Také vznikla série edukačních videí o standardech kvality: https://feniqs-eu.net/resources/#video_tutorials


Zdroje:

Council of the European Union (2015). Council conclusions on the implementation of the EU Action Plan on Drugs 2013-2016 regarding minimum quality standards in drug demand reduction in the European Union. General Secretariat of the Council. DS 10371/1/15 REV 1.

Jeziorska, I. and the FENIQS-EU Consortium (2023). FENIQS-EU. Quality standards in drug demand and harm reduction: Implementation toolkit. Amsterdam: Correlation – European Harm Reduction Network and the FENIQS-EU project.

Miovský, M., Černíková, T., Nováková, E., & Gabrhelík, R. (2022). Developing and implementing a national quality assurance policy and control policy in school-based prevention of risk behaviors: A case study. Journal of Substance Use. https://doi.org/10.1080/14659891.2022.2082336

Upozornění na nové programy

Dostanete upozornění na nové preventivní programy pro děti.