Terminologie v oblasti kvality

Kvalita nemá jednotící definici či hodnotu. Základním předpokladem pro diskusi o kvalitě je shoda na tom, co chápeme jako kvalitní. Existují ale principy, které jsou důležité vždy při poskytování intervencí/služeb, například dostupnost, bezpečnost, vzdělaný a kompetentní personál, zapojení cílové skupiny nebo individualizovaný přístup (FENIQS-EU, 2022).

Zajišťování kvality (quality assurance) je řízení způsobu, jakým se poskytují služby, aby se zajistilo, že jsou na vysoké úrovni. Zajišťování kvality je nepřetržitý proces sledování a zlepšování kvality. Tento proces zahrnuje zhodnocení současného stavu, identifikaci problematických oblastí, návrh činností k jejich zlepšení a následnou kontrolu k zajištění účinnosti navržených kroků.  Jedním z nástrojů procesu zajišťování kvality mohou být standardy kvality, dále také pokyny založené na důkazech, průzkumy spokojenosti klientů nebo pracovníků, školení, audity atd. Jedním z hlavních cílů zajišťování kvality je nastavení kultury reflexe a neustálého zlepšování. Mechanismy zajišťování kvality usilují o zapojení klientů a pracovníků do rozhodovacích procesů, transparentnost, efektivitu a dlouhodobou udržitelnost. 

Standard kvality je referenční hodnota či údaj, který pomáhá nastavit a zhodnotit, zda činnost, poskytovatel, pracoviště atd. představují vysokou/žádoucí kvalitu. Standardy kvality jsou obvykle založeny na odborném konsensu. Zaměřují se především na strukturální a procedurální aspekty zajištění kvality, např. hodnocení, složení a kompetence personálu, bezpečnost klientů atd. Standardy rozlišují mezi standardy kvality a tzv. guidelines (EMCDDA et al., 2011 In Jeziorska et al, 2023). Guidelines obsahují soubor doporučení k optimalizaci intervencí a jsou založeny na komplexním přehledu důkazů a analýze výhod a nevýhod (nebo přínosů a škod) alternativních způsobů poskytování služeb. Standardy kvality jsou naproti tomu definovány jako obecně přijímané zásady nebo soubory pravidel pro nejlepší/nejvhodnější způsob provádění intervence (Uchtenhagen & Schaub, 2011, In Jeziorska et al, 2023).

Evidence-based, čili na důkazech založené, je koncept převzatý z lékařství, kde je medicína založená na důkazech definována jako svědomité, explicitní a uvážlivé používání aktuálních nejlepších důkazů při rozhodování o péči o jednotlivé pacienty (Sackett et al., 1996 In EMCDDA, 2021). Při aplikaci v preventivní oblasti se jedná o využití vědeckých výsledků k informování o intervenčních rozhodnutích.

Implementace je proces, při kterém se teorie převádí do praxe. Obvykle se nejedná o jednorázovou akci, ale o řadu postupných kroků vedoucích k zavedení standardů do každodenního života služby, což zahrnuje plánování a realizaci i hodnocení. 

Evaluace je proces, který kriticky zkoumá program nebo službu prostřednictvím analýzy informací o charakteristikách, činnostech a výsledcích. Formativní (procesní) hodnocení se snaží zlepšit stávající program a sumativní (výsledkové) hodnocení posuzuje, jak byl program účinný a zda v něm pokračovat.

Akreditace je potvrzení akreditačního orgánu, že instituce poskytující služby je způsobilá vykonávat určité činnosti. Obvykle se posuzuje podle předem stanovených kritérií a standardů stanovených akreditačním orgánem.

Certifikace je formální proces, jehož výsledkem je rozhodnutí o udělení či neudělení certifikátu, což je písemné potvrzení třetí nezávislé strany, že certifikovaný subjekt prokazuje splnění předem stanovených požadavků a je tak schopen systematicky plnit požadavky na poskytovanou službu či program.

Audit se zaměřuje na systematické přezkoumávání a hodnocení konkrétních oblastí služby (prostředí, data, záznamy, procesy). V případě auditu kvality se jedná především o posouzení systému řízení kvality. Referenčním dokumentem je často některá z norem ISO.


EMCDDA (2021). Implementing quality standards for drug services and systems: A six-step guide to support quality assurance. European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction. Publications Office of the European Union. https://www.emcdda.europa.eu/publications/manuals/ implementing-quality-standards-drug-services-and-systems-six-stepguide-support-quality-assurance_en

FENIQS-EU. (2022). Brief report about implementation barriers, needs and challenges across EU. Zagreb, Ghent: FENIQS-EU.

Jeziorska, I. and the FENIQS-EU Consortium (2023). FENIQS-EU. Quality standards in drug demand and harm reduction: Implementation toolkit. Amsterdam: Correlation – European Harm Reduction Network and the FENIQS-EU project.