Databanka evaluačních nástrojů

IPREV uživatelům nabízí kolekci nástrojů pro provádění evaluace preventivních programů a intervencí. Některé z nich jsou velmi jednoduché, jiné vyžadují více dovedností a odbornosti, včetně schopnosti vyhodnocení a interpretace výsledků. Jedná se o první generaci této národní databanky nástrojů, která v průběhu dalšího období projde vývojem a zdokonalením. Nyní je k dispozici pouze základní  soubor nástrojů, spolu s uživateli poté budeme vyvíjet druhou generaci s lepším tříděním, vyhledáváním a s ukázkami z praxe.

YoungLink: Na vztazích záleží

youth link.pngPopis:

YoungLink je webová aplikace sloužící školám k mapování vztahů uvnitř kolektivů školních tříd. YoungLink využívá metody a postupy síťové analýzy. Pomocí konkrétních dotazů, předem připravených scénářů nebo úkolů a her se zjistí, jak kolektiv vidí konkrétní žáci. Informace od žáků potom spojíme dohromady s cílem zobrazit sociální prostředí ve třídě. Díky tomuto přístupu je proces minimálně ovlivněný zaujatostí nebo úmyslným zkreslením odpovědí konkrétního dítěte. Vše, co žáci a studenti aplikaci sdělí zůstává po celou dobu důvěrné a skryté všem ostatním uživatelům. Aplikace pracuje a zobrazuje následně pouze agregovaná data. Všechna primární data prochází anonymizací a zároveň jsou držena v oddělených databázích. Protože aplikace pracuje s potenciálně citlivými informacemi, při sběru dat je nastavený ten nejvyšší bezpečnostní standard.

Sociometrický model třídy, který je výsledkem vztahové analýzy uvnitř dané třídy představuje takovou mapu vztahů, ze které lze vyčíst, kdo se s kým ve třídě baví, mezi kým kamarádství zrovna nefunguje a kdo je třeba na okraji kolektivu. Zaznamenají se i negativní vztahy, které kolektivu nepřispívají. Informace jsou rozděleny podle míry zaškolení a profesionality uživatele do několika kategorií. Ke každému uživateli aplikace přistupuje podle míry jeho kompetencí v oblasti prevence rizikového chování. Svoji verzi zpětné vazby z každého uskutečněného měření obdrží školní psycholog nebo metodik prevence, učitelé, rodiče, i samotní žáci. Školní psychologové a metodikové prevence získají ucelený pohled na celou třídu, třídním učitelům je ukázána zejména dynamika pozitivních vztahů ve třídě. Každá třída si zaslouží individuální přístup. A proto YoungLink umožňuje sestavit vlastní plán sociometrických měření na míru každé třídě. Její žáci pak v průběhu školního roku prochází připravenými sociometrickými scénáři skrze které jsou sbírané informace o tom, jak vnímají třídu, do které chodí.

Rodiče pak získají do ruky základní shrnutí toho, jak třída jako celek funguje a také možnost podívat se na to, jak je jejich dítě odolné vůči rizikovému chování. YoungLink rodičům umožňuje přímou komunikaci se školním psychologem či metodikem prevence. Notifikace ohledně nových zpráv a sdělení pak chodí automatizovaně na email, aby nikomu nic neuniklo. Aplikace byla vyvíjena v úzkém kontaktu s odborníky v oblasti pedagogiky a psychologie a obsahuje také soubor odborných materiálů, kde mají rodiči možnost načerpat informace o důležitých tématech.

Součástí aplikace je i integrovaná schránka důvěry, skrze kterou může každý žák anonymně upozornit na jakýkoliv problém, o kterém není snadné mluvit osobně a vzhledem k propojení s konkrétní vyškolenou a zodpovědnou osobou na škole, je zaručené, že zpráva nebude ignorována.

Oblast zaměření

Cílem používání aplikace Young Link je pomoci školám i rodičům lépe porozumět tomu, jak se děti ve třídě mají, včas upozornit na potenciální problém či rizikové chování v kolektivu a to jak upozornit pověřené osoby na škole, tak rodiče žáků. Dále je cílem zjednodušit a zefektivnit proces měření rizikového chování. Celá aplikace je koncipovaná tak, aby byla využívána v průběhu školního roku opakovaně a pomáhala zachytit kumulující se či skryté rizikové chování, ale sledovat též pozitivní charakteristiky.

Populace

YoungLink aplikace ve školním roce 2023/2024 prošla pilotním testováním na přibližně 30 školách, na základě kterých byly vytvořeny aktuální generické normy. Data obsahovala žáky od 4. do 9. ročníku základních škol a studenty prvních až třetích ročníků SŠ. V aktuálně připravovaném projektu podpořeném MPSV do vzorku přibyde nejméně dalších 30 škol a v případě dostatečné velikosti vzorku budou normy tvořeny s ohledem na věk žáků. Aktuálně je aplikace plně přístupná školám v její plné verzi.

Administrace

Administrace je pro žáky zábavná a poměrně jednoduchá. K administraci je zapotřebí zařízení s přístupem k internetu (PC, laptop, chytrý telefon). K přístupu do webové aplikace YoungLink je potřeba hlásit se skrze přidělené uživatelské jméno a heslo. Před vstupem do samotného nového měření jsou žáci seznámeni s informovaným souhlasem a mohou se rozhodnout scénáře nevyplnit. Žáci jsou upozorněni na to, že vše co aplikaci sdělí je anonymizováno a za žádných okolností není poskytnuto např. zaměstnanci školy či rodičům. Sociometrické scénáře jsou tvořeny aktivitami a úkoly, které jsou respondentům vysvětleny (v podobě textového zadání i krátkých video-návodů). Žáci následně prochází aplikací a vyjadřují se k jednotlivým scénářům, např. vyberou pojmenované interaktivní kuličky, představující žáky ve třídě, kteří se spolu navzájem kamarádí, či označí žáka, který se jim zdá v poslední době často smutný. Žáci se postupně vyjadřují k vlivu ve třídě, identifikují skupinky ve třídě a následně se mohou věnovat též negativním vazbám, po dodatečném zeptání, zda si přejí pokračovat. Pomocí kuliček pak mohou ukázat, kteří žáci se zúčastnili situace, ve které bylo někomu ublíženo a mohou také reportovat, o jakou formu ublížení šlo. Zároveň se ale mohou vyjádřit také k tomu, kdo v takové situaci ublíženému žákovi pomohl nebo jej přímo bránil.

Vyhodnocení

Na základě kombinace získaných dat relační a nominační sociometrie a sebehodnotících položek následně aplikace automatizovaně vygeneruje zpětnovazební zprávu založenou na několika klíčových indexech na úrovni celé třídy a také na úrovni jednotlivých žáků. Důležité je, že výsledky nehovoří o tom, jak se který žák sám cítí, ale jak jej vnímá třída. Aplikace částečně poskytuje také interpretaci změřených indexů, která je založená na normách vytvořených z již sesbíraného vzorku žáků a tříd. Normy jsou pravidelně aktualizovány a aplikace YoungLink se rovněž neustále vyvíjí a jsou přidávány nové funkce reagující na poptávku ze škol, od rodičů nebo od samotných žáků.

Výhody

Jak je uvedeno u klasických sociometrických metod, „Nevýhodou většiny sociometrických metod je mnohdy pracné a zdlouhavé vyhodnocování, často náchylné na chybu z nepozornosti administrátora“. Důležitou výhodou YoungLink aplikace je automatizované vyhodnocení sběru dat zpracované v řádu několika okamžiků, což zefektivňuje celý proces monitoringu rizikového chování. Aplikace kromě vygenerování pozitivního a negativního sociogramu třídy generuje také vlastní indexy na úrovni celé třídy např. index zdravých vztahů v kolektivu, a také na úrovni jednotlivých žáků, např. odolnost žáka proti nežádoucím jevům. Výhodou je potenciál pro včasnou detekci, kdy ještě problémy nejsou tolik rozvinuté a nezvladatelné. Výhodou YoungLink aplikace je aktuálně probíhající dopadová evaluace podpořená MPSV financováním, zaměřující se na eliminaci potenciálních nežádoucích efektů a na zefektivnění poskytování zpětné vazby a celkově zvýšení psychometrických a sociometrických kvalit měřícího nástroje. Vývoj i validizaci nástroje provádí výzkumníci z Psychologického ústavu Akademie věd ČR a z Ústavu pedagogických věd, Masarykovy univerzity. Výhodou je také integrovaná anonymní online schránka důvěry, umožňující efektivnější řešení problematické situace ve školách. V neposlední řadě aplikace nabízí materiály pro osvětu a vzdělávání všech typů cílových uživatelů.

Autoři

Dušan Brabec, Tomáš Lintner, Adam Klocek

Zdroje

https://www.younglink.cz/

Aktuálně je v přípravě technická zpráva popisující jednotlivé indexy nástroje a jejich psychometrické vlastnosti. Na základě nového sběru dat v rámci MPSV projektu v budoucnu vzniknou odborné publikace ověřující reliabilitu, validitu a objektivitu nástroje. Plánované je také testování reaktivity nástroje a ověření, zda při používání aplikace nedochází k žádných neočekávaným nežádoucím účinkům.

Screeningový test na užívání alkoholu, tabáku a jiných návykových látek (ASSIST, Alcohol, Smoking and Substance Involvement Screening Test)

Popis:

ASSIST je první komplexní screeningovou metodou, která se vztahuje na většinu psychoaktivních látek, včetně tzv. designer drugs. Poskytovatelé zdravotní péče díky němu mohou zjišťovat míru rizik souvisejících s každou návykovou látkou, kterou dotazovaný užívá.

Dotazník ASSIST v3.1 je osmipoložkový dotazník, který obsahuje vodítka a pokyny, jimiž se tazatel může při vedení rozhovoru řídit. Některé z těchto pokynů umožňují tazateli pomocí filtračního schématu určité otázky u konkrétních osob vypustit a rozhovor tak zkrátit. Dotazovaným obdobím jsou poslední tři měsíce a zkušenost v dosavadním životě. Zjišťujeme míru rizika souvisejících s každou návykovou látkou, kterou dotazovaný užívá - nízké, střední vysoké a z výsledku testu vyplývá i způsob krátké intervence – bez intervence, krátká intervence, doporučení odborného vyšetření a léčby.

Dotazník ASSIST FC je zkrácená dvoupoložková verze dotazníku, která hodnotí zkušenosti jednotlivce s návykovými látkami za poslední tři měsíce. Výhodou je aplikace v prostředích, kde je zapotřebí krátký, účinný a spolehlivý screeningový test k identifikaci jednotlivců s rizikovým a škodlivým užíváním látek, kteří by měli prospěch z krátké intervence. Může být také použit k identifikaci uživatelů návykových látek, kteří vykazují symptomy látkové závislosti pro další diagnostické hodnocení.

Oblast zaměření:

Nástroj ASSIST je koncipován k aplikaci ze strany pracovníků v primární zdravotní péči, ale osvědčuje se také v jakýchkoli zdravotních a sociálních službách, jejichž personál může v rámci výkonu svých profesních činností přijít do kontaktu s lidmi, kteří užívají návykové látky rizikovým způsobem, nebo pracuje s lidmi, jejichž užívání návykových látek pro ně může ve srovnání se zbytkem populace představovat zvýšené riziko újmy. Patří sem pracovníci komunitních zdravotních služeb, pracovníci v oblasti péče o duševní zdraví, zdravotní sestry, sociální pracovníci, lékaři specialisté, praktičtí lékaři, psychologové, osoby pracující s mládeží, psychiatři, porodníci, porodní asistentky, poradci, pracovníci vězeňské služby a adiktologičtí pracovníci.

Populace: Dotazníky ASSIST jsou určeny pro cílovou skupinu dospělých osob ve věkovém rozmezí 18-60 let.

Administrace: Data jsou sbírána formou rozhovoru. Administrace dotazníku ASSIST v3.1 zabere 5-15 minut, administrace dotazníku ASSIST FC 2-3 minuty.

Vyhodnocení:

Vyhodnocujeme skóre rizika pro každou užívanou návykovou látku, které se použije k zahájení diskuse (krátké intervence) s pacienty na téma jejich užívání návykových látek, riziko určuje nejvhodnější intervenci pro příslušnou míru užívání (bez intervence, krátká intervence, doporučení k specializovanému vyšetření a léčbě).

Výhody:

ASSIST v3.1: Jedná se o ucelenou metodu, kterou monitorujeme všechny užívané návykové látky v jednom testu za období posledních tří měsíců a v dosavadním životě. V dotazníku je formulován úvod i všechny kladené otázky. Lze zařadit i mezi běžná vyšetření v rámci preventivních prohlídek.

ASSIST FC: Poskytuje krátký screening formou dvou otázek v situacích, kdy není možné provést úplný test, případně k identifikaci jednotlivců s rizikovým a škodlivým užíváním látek, kteří mohou mít prospěch z krátké intervence.

Autor: Rachel Humeniuk

České verze: Klinika adiktologie VFN v Praze a 1. LF UK s podporou nadace Sirius, překlad Jiří Bareš
Klinika adiktologie (bezi proces standardizace a validizace nastroje na ceskou populaci)

Zdroj:

Humeniuk, R., Henry-Edwards, S., Ali, R, Poznyak, V., Monteiro, Maristela G. et al. (‎2010)‎. The Alcohol, Smoking and Substance involvement Screening Test (‎ASSIST)‎: manual for use in primary care. World Health Organization. https://apps.who.int/iris/handle/10665/44320

KE STAŽENÍ:     WHO ASSIST manual

                         WHO ASSISt dotazník FC

                         WHO ASSIST dotazník v3.1

Dotazník KLIT: Měření klimatu školní třídy

Popis

Tato metoda se snaží postihnout tři prvky klimatu školní třídy: suportivní(podpůrné) klima, kde žáci popisují vztahy ke třídě a mezi spolužáky, míru kooperace a soudržnosti, motivaci k negativnímu školnímu výkonu, vyjadřující míru zájmu nebo nezájmu žáků o školu, tendenci nevynikat, vyhýbat se neúspěchům apod. Poslední třetí prvek je sebeprosazení, který představuje tendenci k individualizaci výkonu, ale i spoléhání na sebe, nižší míru kooperace, touhu vyniknout.

Účel/použití

Dotazník o 27 otázkách slouží k měření školního klimatu. V praxi ho mohou vhodně využívat nejen pedagogové. Dotazník má v záhlaví uvedené instrukce pro jeho vyplnění. Žák u každého výroku zakroužkuje číselnou hodnotu, která nejlépe odpovídá jeho názoru na něj, na škále silně souhlasím, mírně souhlasím, mírně nesouhlasím až silně nesouhlasím.

Pomocí této metody se může učitel seznámit se třídou, může sledovat postoje žáků ve třídě, rozdíly mezi dívkami a chlapci apod. Taktéž se může zaměřit na charakteristiky jednotlivých žáků.

Populace

Adolescenti, žáci a studenti druhého stupně ZŠ a SŠ.

Délka administrace

Pro celou třídu nezabere více než 15-20 minut času.

Vyhodnocení

Vyhodnocující učitel přepíše čísla, která žák v dotazníku zakroužkoval, pod dotazník do příslušného řádku, sečte je a tím získá hrubé skóre, jež může porovnat se stenovými normami. Tak získá individuální obraz klimatu třídy tak, jak jej vidí konkrétní žák. Hrubá skóre všech žáků sestaví do vlastní tabulky a jejich součtem získá skóre celé třídy, které opět porovná s normami (uvedeny v textu v příloze tohoto článku).

Učitel může vyhodnotit i jednotlivé výsledky u prvků klimatu školní třídy, čímž obdrží profil dané třídy. Výsledky u každého žáka se sečtou po sloupcích. Zjištění umožní cíleně zaměřit práci s jednotlivci i s celým třídním kolektivem.

Vyhodnocení pro celou třídu trvá přibližně 15-20 minut.

Výhody

Dotazník prošel statistickým ověřením a byl úspěšně vyzkoušen v praxi. Je snadno a rychle administrovatelný i vyhodnotitelný.

Další informace k tématu školního a třídního klimatu a jejich měření můžete nalézt v publikaci Čapka (2010). Ta obsahuje odborné poznatky včetně řady příkladů z praxe. Kromě jednotlivých kategorií klimatu uvádí také možnosti jejich zlepšování a aktivního působení na ně. Kromě dotazníku KLIT předkládá také další evaluační nástroje k měření tohoto fenoménu. K měření klimatu třídy lze dále použít např. dotazníky B3 a B4, dotazník SCCQ či „Naše třída“, pro klima školy dotazník CFK či Dotazník školního prostředí a jiné.

Autor: Lašek, J.

Literatura a odkazy

Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing.

Lašek, J. (rok neuveden). Klima školní třídy a možnosti jeho měření. Hradec Králové: Katedra pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové.

Lašek, J. (2001). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus.

KE STAŽENÍ

V příloze naleznete odkaz na text Jana Laška, který obsahuje jak evaluační nástroj KLIT, tak stenové normy pro porovnání získaných výsledků.

Upozornění na nové programy

Dostanete upozornění na nové preventivní programy pro děti.