Katalog preventivních programů
Katalog primárně preventivních programů a intervencí třídí vybrané programy dle čtyř kritérií: dle úrovně provádění prevence, oblasti zaměření programu, věku cílové skupiny a délky programu. Kvalita a bezpečnost jsou přitom základní požadavky kladené na programy a intervence. Na základě desítek let studií a výzkumu v oblasti prevence byly vytvořeny různé požadavky a kritéria, která musí programy splňovat (viz heslo FAQ „Jaké principy a vlastnosti musí mít preventivních programy a intervence?“). Tyto požadavky jsou promítnuty do dvou základních nástrojů, které v České republice pro kontrolu a zvyšování kvality a bezpečnosti v prevenci používáme (viz heslo FAQ „Jak zjišťujeme a ověřuje a kontrolujeme kvalitu?). Jedná se o (a) národní monitorovací systém SEPA a (b) systém certifikací kvality preventivních programů vycházející z národních standardů kvality. Ty jsou plně kompatibilní s mezinárodními standardy pro Evropu (definovanými agenturou EMCDDA) a celosvětovými standardy kvality prevence (definovanými agenturou UNODC).
Filtr programů
Preventivní program Unplugged
Unplugged je programem (specifické) všeobecné primární prevence kombinující podporu v oblasti prevence poruch duševního zdraví (tzv. life-skills: posilování seberegulačních a sociálních dovedností a kompetencí) a prevenci užívání návykových látek (adiktologie). Cílovou skupinou jsou žáci ve věku 11–13 let (tj. 6. tříd základních škol). V programu pracujeme s celým třídním kolektivem (základní jednotkou pro práci je 1 školní třída). Program vychází z principů komplexního vlivu sociálního prostředí, rozvoje životních dovedností a normativních přesvědčení. Obsahuje však také nácvikové prvky, edukaci atd. Důraz je kladen na interaktivní předávání informací a zvyšování kompetencí a dovedností pomocí detailně a profesionálně připravených aktivit. Program se skládá z 12 lekcí, které jsou připraveny tak, aby bylo možno provést každou z nich v rámci jedné vyučovací hodiny. Lekce jsou zaměřeny na posilování sociálních a seberegulačních dovedností a prevenci užívání konopných drog, tabáku a alkoholu a též případně dalších legálních i nelegálních drog. Lekce se zaměřují na 3 celkem komponenty: informace a postoje, interpersonální (sociální) dovednosti a intrapersonální (seberegulační) dovednosti.
PREP
PREP (Prevention and Relationship Education Program, nebo také Prevention and Relationship Enhancement Program) je vzdělávací kurz pro páry podporující dovednosti k udržování partnerských vztahů a mířící na prevenci dopadů partnerského konfliktu či rozchodu. Vznikl v 80. letech na University of Denver. Ačkoli je primárně zaměřen na všeobecnou populaci, lze jej využít i pro skupiny, kde již riziko rozvoje potíží existuje – ať už z důvodu přechodu do další fáze partnerství (narození dítěte či naopak odchod dětí z domova), anebo kvůli jiné zátěži, kterou pár řeší (závažné tělesné či duševní onemocnění, vojenská služba v zahraničí či výkon trestu odnětí svobody); případně pro páry, kde již probíhá závažný konflikt. Cílem této prevence je pak zastavit či zmírnit jeho další eskalaci a zabránit jeho škodlivým následkům. PREP má širokou oporu ve výzkumu, který opakovaně ukázal jeho pozitivní dopady zejména na riziko rozpadu vztahu, kvalitu komunikace mezi partnery a spokojenost se vztahem. Podle údajů dostupných z webu PREP Inc. ověřilo jeho dopady alespoň 20 výzkumných týmů v šesti či více zemích světa.
CPP Magdaléna - všeobecná PP
Lektoři postupně rozvíjejí a rozšiřují poznatky účastníků programů nejen o drogách a drogové problematice, ale také o jiných formách rizikového chování (k nimž patří např. sebepoškozování, gambling, šikana, kyberšikana, rasismus, xenofobie, rizikové sexuální chování, týrání a zneužívání dětí, digitální závislosti aj.) tak, aby děti měly možnost vytvořit si nebo upravit svůj postoj k nim. Celkem je připraveno 22 témat. Jednotlivé programy reflektují aktuální společenská témata (doba post-covidová a její dopady na duševní zdraví dětí, ruská invaze, cenová a energetická krize) a poptávku pedagogů. Kurzy VPP realizujeme v přirozeném prostředí třídních kolektivů přímo na vybraných základních či středních školách a celková časová dotace těchto kurzů je 6 vyučovacích hodin přímé práce s každou ze zapojených tříd.
CPP Magdaléna, selektivní PP
Program škola objednává ve chvíli, kdy se ve třídě objeví již určitá disharmonie, tzn. je narušeno zdravé klima třídy. Program je intenzivnější a jde v tématech hlouběji, než program všeobecné primární prevence. Zároveň je v celkových hodinách zahrnutá práce s třídním učitelem, pedagogickým sborem a rodiči. Vždy se na konkrétní podobě a zakázce domlouváme se školním metodikem prevence a třídním učitelem. Tento program probíhá v rozmezí cca 2 měsíců. Skládá se z 3 setkání (bloků) po 3 vyučovacích hodinách pro 1 třídu. Součástí tohoto programu je také setkání s pedagogy působícími v dané třídě a s metodikem prevence, dále setkání s rodiči žáků či studentů dané třídy společně s třídním učitelem.
Jdi dál! Maják, o.p.s.
Projekt “Jdi dál! – Programy primární prevence 2024” navazuje na identifikované potřeby
jednotlivých základních škol v plnění jejich Preventivních plánů a nabízí školám komplexní
program – bloky zaměřené na všeobecnou prevenci rizikového chování. Projekt se zaměřuje na
postoje žáků a porozumění problematiky rizikového chování, posiluje dovednosti účastníků
aktivně zastávat své postoje a odolat tlaku vrstevnické skupiny. V programech jsou
zakomponovány metody a techniky pro posilování psychického zdraví žáků.
Tento projekt cílí na žáky základních škol (a víceletých gymnázíí) v Libereckém kraji od 4. do
9. ročníků.
Linkin sphere, z.s.
Program Všeobecná prevence rizikového chování v on-line prostředí s peer efektem pomáhá dětem a dospívajícím bezpečně se pohybovat v digitálním světě. Zaměřuje se na témata jako kyberšikana, kybergrooming, sexting, online podvody a digitální wellbeing. Výjimečnost programu spočívá ve využívání peer efektu – lektory jsou proškolení studenti středních škol, kteří jsou věkově blízcí cílové skupině. Lektoři, stejně jako žáci, vyrůstají obklopeni technologiemi, sdílí podobné zkušenosti a na internetu sledují podobný obsah. V rámci on-line světa si tak žáci s lektory velmi dobře rozumí. Program je interaktivní a zahrnuje diskuse, skupinové aktivity a reflexi. Pedagogové se účastní jako pozorovatelé a mohou následně na programy navázat ve výuce.
Do světa, z.s., selektivní PP
Programy jsou vedeny metodami neformálního vzdělávání - prožitkovým a interaktivním způsobem k předání patřičného obsahu a cílené zpětné vazby. Těžištěm naší činnosti jsou programy zaměřené na prevenci rizikového chování v oblastech: užívání návykových látek a závislostního jednání, šikany a kyberšikany, záškoláctví, poruch příjmu potravy, rasismu a xenofobie, fake news a dezinformací a poruch vztahů v třídním kolektivu. K běžným metodám naší práce patří zážitková pedagogika, metody neformálního vzdělávání, práce s pravidly, hranicemi, odmítacími dovednostmi, ověřováním znalostí a návazné prohloubení, práce s haló efekty, právní aspekty, práce s reálnými riziky rizikového chování, učení se v reflexích, posilování a rozvoj psychosociálních dovedností, práce ve změně klimatu ve třídě atd. Využívané metody jsou upraveny dle věku a potřeb konkrétních třídních kolektivů. Strukturu programu tvoří jak zakázka dané školy, školního metodika prevence, třídního učitele, tak zakázka ze strany účastníků, kdy se na samotném programu reaguje na případnou zakázku třídy. Významná část naší práce je s pedagogy, metodiky prevence, lektory primární prevence a rodiči, které pomáháme vzdělávat v práci s mládeží v kontextu primární prevence.
Do světa, z.s., všeobecná PP
Programy jsou vedeny metodami neformálního vzdělávání - prožitkovým a interaktivním způsobem k předání patřičného obsahu a cílené zpětné vazby. Těžištěm naší činnosti jsou programy zaměřené na prevenci rizikového chování v oblastech: užívání návykových látek a závislostního jednání, šikany a kyberšikany, záškoláctví, poruch příjmu potravy, rasismu a xenofobie, fake news a dezinformací a poruch vztahů v třídním kolektivu. K běžným metodám naší práce patří zážitková pedagogika, metody neformálního vzdělávání, práce s pravidly, hranicemi, odmítacími dovednostmi, ověřováním znalostí a návazné prohloubení, práce s haló efekty, právní aspekty, práce s reálnými riziky rizikového chování, učení se v reflexích, posilování a rozvoj psychosociálních dovedností, práce ve změně klimatu ve třídě atd. Využívané metody jsou upraveny dle věku a potřeb konkrétních třídních kolektivů. Strukturu programu tvoří jak zakázka dané školy, školního metodika prevence, třídního učitele, tak zakázka ze strany účastníků, kdy se na samotném programu reaguje na případnou zakázku třídy. Významná část naší práce je s pedagogy, metodiky prevence, lektory primární prevence a rodiči, které pomáháme vzdělávat v práci s mládeží v kontextu primární prevence.
Prevence v JMK
Programy jsou zaměřené na rozvoj spolupráce, komunikace a respektu ve třídních
kolektivech s přelivem do návazného programu zaměřující se na aktuální problematiku
wellbeingu. Program je koncipován vždy pro jednu třídu, je interaktivní a od žáků je
vyžadováno aktivní zapojení. Program by měl napomáhat rozvíjet žáky nejen osobnostně,
kognitivně a psychologicky ale hlavně sociálně vůči svému okolí, a to zejména právě v třídním
kolektivu.
Psychohygienický balíček pro pedagogy, Ledovec, z.s.
Program Psychohygienický balíček pro pedagogy vznikl na základě poptávky učitelů
středních škol, kde jsme původně realizovali stejný program pro studenty vyšších ročníků.
Vzhledem k tomu, že jsou na pedagogické pracovníky kladeny čím dál vyšší nároky, přišlo
nám téma sebepéče velmi důležité i pro ně a program jsme upravili pro potřeby dospělé
populace. Program poskytuje pedagogům prostor zastavit se, oživit si prvky psychohygieny,
ale hlavně si je vyzkoušet na vlastní kůži a tím je lépe zařadit do svého profesního i osobního
života.