Katalog preventivních programů
Katalog primárně preventivních programů a intervencí třídí vybrané programy dle čtyř kritérií: dle úrovně provádění prevence, oblasti zaměření programu, věku cílové skupiny a délky programu. Kvalita a bezpečnost jsou přitom základní požadavky kladené na programy a intervence. Na základě desítek let studií a výzkumu v oblasti prevence byly vytvořeny různé požadavky a kritéria, která musí programy splňovat (viz heslo FAQ „Jaké principy a vlastnosti musí mít preventivních programy a intervence?“). Tyto požadavky jsou promítnuty do dvou základních nástrojů, které v České republice pro kontrolu a zvyšování kvality a bezpečnosti v prevenci používáme (viz heslo FAQ „Jak zjišťujeme a ověřuje a kontrolujeme kvalitu?). Jedná se o (a) národní monitorovací systém SEPA a (b) systém certifikací kvality preventivních programů vycházející z národních standardů kvality. Ty jsou plně kompatibilní s mezinárodními standardy pro Evropu (definovanými agenturou EMCDDA) a celosvětovými standardy kvality prevence (definovanými agenturou UNODC).
Filtr programů
Buď opatrný, Portus, Prachatice
Program „Buď opatrný“ je edukativní iniciativa zaměřená na zvýšení povědomí dětí o bezpečnosti a prevenci úrazů. Je navržen pro žáky 1. a 2. třídy a jeho cílem je pomoci dětem rozpoznat nebezpečné situace v běžném životě a naučit je, jak se v těchto situacích správně chovat. Program podporuje sebepoznání, rozvíjí emoční inteligenci a zvyšuje sebevědomí dětí prostřednictvím různých interaktivních aktivit. V hlavní části programu se děti účastní několika aktivit.
- Diskuse o zdraví a nebezpečných situacích: Děti diskutují o tom, co znamená být zdravý, jaké situace mohou být nebezpečné a jak se jim vyhnout.
- Aktivačně motivační hra „výměna míst“: Tato hra podporuje komunikaci a spolupráci tím, že děti rychle reagují na pokyny a mění místa v kruhu podle určitých kritérií.
- Kreslení „zdravého a nemocného“: Děti kreslí obličeje zdravého a nemocného člověka, což jim pomáhá pochopit rozdíly mezi zdravím a nemocí a učí je základním principům péče o zdraví.
- Aktivita „Ať jsme v obraze“: Děti pracují ve skupinách na přiřazování obrázků nebezpečných předmětů k semaforu, což je učí rozpoznávat a správně reagovat na potenciální nebezpečí.
- Rekapitulace důležitých telefonních čísel: Děti se učí, jak přivolat pomoc v krizových situacích a jaká čísla použít v různých scénářích.
Na závěr programu se koná tmelící aktivita, kde každý žák dostane potlesk za svou účast, což posiluje soudržnost skupiny a motivaci. Program končí prostorem pro dotazy a hodnocením, které probíhá formou zpětnovazebného dotazníku.
Celkově program „Buď opatrný“ poskytuje dětem praktické znalosti a dovednosti pro rozpoznávání nebezpečných situací a podporuje jejich schopnost reagovat správně, čímž přispívá k jejich celkovému bezpečí a sebevědomí.
Blázníš? No a!
Projekt Blázníš? No a! vznikl na základě mezinárodní spolupráce s německými partnery Irrsinig
Menschlich e.v., Univerzita v Lipsku. Navazuje na dobrou praxi německého projektu „Verrückt? Na
und!“, který se rozšířil do více než 70 míst v Německu. Blázníš? No a! je od roku 2005 jedinečným
projektem v České republice na poli prevence a destigmatizace duševního onemocnění zejména tím,
že se obrací na mladé lidi od 15 let věku a pomocí interaktivního programu i zprostředkované
psychiatrické zkušenosti je přivádí k vnímání duševního zdraví jako důležité součásti lidského života.
Programy všeobecné dlouhodobé primární prevence SEMIRAMIS, z.ú.
Hlavním pilířem poskytovaných služeb jsou tedy tzv. Programy všeobecné dlouhodobé primární prevence rizikového chování (2 typy) – dále jen Programy VDPP.
Jedná se o dlouhodobé působení na žáky 1. a 2. stupně běžných ZŠ, případně nižšího stupně víceletých gymnázií, které začíná ve čtvrtém nebo v šestém ročníku (dle volby a možností ZŠ) a postupuje s nimi až do ročníku devátého.
Programy jsou určeny vždy pro jednu školní třídu, se kterou se lektoři setkávají zpravidla jednou za školní pololetí – tzn. dvě tříhodinová setkání za jeden školní rok.
Programy VDPP jsou vedeny interaktivní formou s využitím řady psychosociálních her, technik a prvků zážitkové pedagogiky. Programy se zaměřují na rozvíjení jak znalostí, tak dovedností a kompetencí žáků.
PROGRAM VDPP I. (Program všeobecné dlouhodobé primární prevence rizikového chování se zaměřením na návykové látky): Obsahem je dlouhodobá práce s informacemi o nebezpečí NL. Informace jsou zaměřeny na pochopení zdravotních, psychických, sociálních i materiálních škod, které působí.
PROGRAM VDPP II. (Program všeobecné dlouhodobé primární prevence rizikového chování zaměřený na rizikové chování a zdravý životní styl): Tento typ programu je více zaměřen na práci s kolektivem a na zdravou interakci ve skupině, schopnost tolerovat odlišnosti, umění spolupráce a komunikace s ostatními, tedy mimo jiné prevenci šikany. Více se zde dotýkáme témat ostatních forem rizikového chování, jako je např. sociální sítě, on-line prostor, rizikové sexuální chování, šikana, kriminalita apod.
Centrum intervenčních programů Laxus, z.ú.
Jedná se o intenzivní léčebný program pro třídní kolektiv, který zažil náročnou vztahovou situaci šikany, nebo při náročných životních situacích jednotlivých žáků (návrat z výchovného zařízení, pomoc s problémovým začleněním specifického žáka – nemoc, hendikep, jiná národnost apod).
Cílem intervenčního programu je vyjasnění situace, uvědomění vlastní odpovědnosti žáků za své chování, ale i postoje k chování ostatních. Podpora kladných hodnot a vzorců chování. Důraz klademe na vhodné řešení krizových situací, otevřenou komunikaci, vymezení hranic a vzájemný respekt a úctu. Důležitou součástí je zvědomení přirozených důsledků nevhodného chování v celoživotním kontextu. Žáky stavíme, z pasivní role přihlížejících, do aktivních rolí členů vrstevnických skupin. Stávají se zodpovědnými a rovnocennými tvůrci jejich kolektivu.
Podpora ve formě intervenčního programu se skládá z přímé práce s třídním kolektivem a z práce s pedagogy, které vybavuje funkčními nástroji k budoucímu řešení obdobných potíží. Intervenční program je určený žákům základních škol ve věku 7-15 let.
Prev-centrum, z.ú. - specifická PP
Cílem programu je podpora zdravého klimatu třídy, podpora řešení problematických situací ve třídách a předcházení vzniku rizikového chování. Hlavním východiskem programu selektivní prevence je práce s celým třídním kolektivem; cílem programu tedy není označení žáků jako „problémových“, ale naopak integrace, zvýšení tolerance mezi žáky a posílení soudržnosti skupiny. Realizací programu žáci dostávají prostor pro řešení konfliktů ve třídě a navázání lepší spolupráce. Důraz je kladen na práci se třídou jako částí systému školní instituce a na spolupráci s pedagogy/pedagožkami.
Program selektivní primární prevence je intenzivní, probíhá v rámci školního vyučování, v průběhu několika po sobě jdoucích setkání v prostorech školy nebo organizace Prev-Centrum, z. ú. Program je veden odborníky/cemi v oblasti primární prevence, kteří/ré mají odpovídající vzdělání, kurzy, výcviky, zkušenost s prací se skupinou.
Prev-centrum, z.ú. - všeobecná PP
Účelem poskytovaných služeb je předcházet výskytu rizikového chování u žáků a studentů navštěvujících školy a zamezit jeho další progresi, případně zmírnit již existující formy a projevy rizikového chování včetně řešení jeho důsledků. Dalšími cíli je rozvíjet u žáků sociální dovednosti v navazování zdravých vztahů a schopnost čelit sociálnímu tlaku, dovednost rozhodovat se, efektivně řešit konflikty, podporovat a nabízet zdravé alternativy trávení volného času, seznámit se s možnostmi řešení obtížných situací včetně možností, kam se obrátit pro pomoc v případě situací spojených s rizikovým chováním.
Most k naději
Jedná se o program školské specifické všeobecné primární prevence rizikového chování, pro žáky ZŠ, který je zaměřen na výchovu ke zdravému životnímu stylu a na získávání informací a dovedností, které vedou ke změně postojů a k rozvoji pozitivního sociálního chování. Účelem programu je podpora při získávání adekvátních znalostí a vědomostí, dovedností a kompetencí, zejména v sociální oblasti (např. schopnost čelit tlaku ze strany okolí, vytvářet přátelské vztahy, komunikační dovednosti, dovednosti v rozhodování) a intrapsychické oblasti (např. frustrace, stres, zátěž, hněv, zvyšování zdravého sebeuvědomování, práce s emocemi). Hlavním cílem je oddalovat, předcházet nebo snižovat výskyt rizikového chování, zmírňovat jeho následky a zvyšovat schopnost žáků činit informovaná a zodpovědná rozhodnutí ve svém životě. Program podporuje zdravý způsob života a nabízí pozitivní alternativy pro trávení volného času. Program probíhá interaktivní formou - formou psychosociálních her a technik s následnou reflexí. Účastníci jsou do programu aktivně zapojeni. Program je v souladu s preventivním programem školy. Program je sestaven z jednotlivých témat (bloků) - jeden blok je sestaven na 3 vyučovací hodiny za sebou vždy pro jednu třídu (není možné třídy slučovat).
Všech pět pohromadě
Všech pět pohromadě je univerzální vzdělávací program, zaměřený na zvyšování duševní gramotnosti. V českých školách odpovídá obsah Všech pět pohromadě RVP předmětu Výchova ke zdraví a je koncipován tak, aby mohl být realizován v průběhu jednoho pololetí vyškoleným pedagogem.
Základním prvkem výukových lekcí i školení pro pedagogy je pozitivní duševní gramotnost, která se zaměřuje na rozvíjení a udržení optimální duševní pohody. Obsah je vytvořen s ohledem na vývojové potřeby žáků 6. nebo 7. ročníku a je předáván skrze zážitkové a vzdělávací aktivity a diskuze, kterými je pedagog provádí jako jejich průvodce. Program obsahuje 18 výukových lekcí, rozdělených do pěti témat: duševní zdraví, emoční gramotnost, vztahy, komunikace a první pomoc v oblasti duševního zdraví. Každá lekce trvá 45 minut. Program by měl proběhnout pod vedením jednoho vyškoleného pedagoga v jednom pololetí se stálou třídou, a to v rozsahu jedné lekce týdně. Znalosti a dovednosti, které se žáci učí, na sebe navazují. Pedagog dostane na školení podrobný manuál, ve kterém jsou podrobně rozepsány jednotlivé lekce (cíl jednotlivých aktivit, časová dotace, obsah, skript k daným aktivitám a otázky vhodné k diskuzi s žáky).
Program obsahuje 18 výukových lekcí, rozdělených do pěti témat: duševní zdraví, emoční gramotnost, vztahy, komunikace a první pomoc v oblasti duševního zdraví. Každá lekce trvá 45 minut.
Vzdělávací program Všech pět pohromadě vyvinula Pracovní skupina pro výzkum duševního zdraví dětí a adolescentů Národního ústavu duševního zdraví společně se skupinou českých a zahraničních odborníků z vládního a vzdělávacího sektoru a z oblasti duševního zdraví.
Více informací včetně přihlášek na školení najdete na www.vsechpetpohromade.cz
MADIO, z.s.
Projekt se zaměřuje na aktuální potřebnost škol v oblasti prevence rizikového chování, a to konkrétně: práce se třídou, vztahy v kolektivu, kyberšikana, návykové látky a závislosti, agrese a násilí, poruchy přijmu potravy, zdravý životní styl, sexuální chování, sebepoškozování, prevence a řešení šikany, práce se stresem a psychohygiena. V rámci tohoto projektu budou realizovány programy všeobecné a selektivní prevence a podpora duševního zdraví přímo na školách.
Kyberšikana a jiné nástrahy virtuálního světa
Akreditovaná vzdělávací instituce s platnou akreditací celkem čtyř programů pro pedagogy nabízí:
- základní seminář „Kyberšikana a jiné nástrahy virtuálního světa“
- navazující metodický seminář „Řešení kyberkriminality“
- specifický seminář pro metodiky prevence a ICT koordinátory „Rizika informačních technologií“
- aktuální seminář „Média a manipulace“ zaměřený na oblast Fake News a Deepfakes
Uvedené vzdělávací semináře jsou realizované v rozsahu 7 hodin (s akreditací MŠMT) nebo doplňkově v rozsahu 3 hodin (bez certifikátu). Tato aktivita probíhá na základě individuálních objednávek buď v místě školy, nebo na organizovaných společných akcích (setkání metodiků prevence, odborné semináře ve velkých městech).