Katalog preventivních programů
Katalog primárně preventivních programů a intervencí třídí vybrané programy dle čtyř kritérií: dle úrovně provádění prevence, oblasti zaměření programu, věku cílové skupiny a délky programu. Kvalita a bezpečnost jsou přitom základní požadavky kladené na programy a intervence. Na základě desítek let studií a výzkumu v oblasti prevence byly vytvořeny různé požadavky a kritéria, která musí programy splňovat (viz heslo FAQ „Jaké principy a vlastnosti musí mít preventivních programy a intervence?“). Tyto požadavky jsou promítnuty do dvou základních nástrojů, které v České republice pro kontrolu a zvyšování kvality a bezpečnosti v prevenci používáme (viz heslo FAQ „Jak zjišťujeme a ověřuje a kontrolujeme kvalitu?). Jedná se o (a) národní monitorovací systém SEPA a (b) systém certifikací kvality preventivních programů vycházející z národních standardů kvality. Ty jsou plně kompatibilní s mezinárodními standardy pro Evropu (definovanými agenturou EMCDDA) a celosvětovými standardy kvality prevence (definovanými agenturou UNODC).
Filtr programů
Nevypusť duši - Duševní zdravověda pro středoškoláky
Projekt “Duševní zdravověda pro středoškoláky” je interaktivní program pro středoškoláky*čky v podobě 5h workshopů pro jednu třídu, které realizujeme od roku 2016 právě na českých středních školách. Se svojí délkou 5h se řadí mezi nejdelší preventivní programy pro žáky a žákyně v České republice. To nám umožňuje jak budovat se třídou vztah a bezpečné prostředí ke vzájemnému sdílení, tak také efektivně realizovat program
pro třídu (aby se naši lektoři*rky nevraceli do tříd např. na 2,5h) - který je rozdělen na dva bloky, které žáci a žákyně absolvují během jednoho dne. Práce se třídou v rámci 5h workshopu v jednom dni umožňuje účastníkům*nicím lépe porozumět předávaným informacím a vytvářet si hlubší souvislosti mezi jednotlivými částmi programu. To nejenže umožňuje lektorům a lektorkám efektivněji využívat čas se třídou (minimalizace časových ztrát vznikajících opakovaným zahajováním a ukončováním programu), tak to pomáhá právě k budování bezpečného prostředí se třídou (lektoři a lektorky jsou po celou dobu se třídou a nemění se) a především tímto způsobem mohou žáci a žákyně dosahovat hlubšího porozumění pro praktické využití nově nabytých dovedností dále ve svém životě. Na podzim 2023 jsme projekt také inovovali a metodicky upravili i pro potřeby žáků a žákyň 9. tříd ZŠ (na podzim 2023 pilotně testujeme, abychom v roce 2024 mohli nabízet i 9. třídám ZŠ). Jelikož se nám opakovaně ozývaly ZŠ s dotazem, zda je program možné realizovat i na ZŠ. Další inovativní novinkou v rámci programu Duševní zdravověda pro středoškoláky je zahájení spolupráce s Národním ústavem duševního zdraví, p.o., kdy od roku 2024 budeme provádět dotazníkové měření u žáků a žákyň ještě před samotným konáním workshopu (min. 2 měsíce předem), v rámci kterých budeme měřit, jak jsou na tom třídy s wellbeing či s jakými obtížemi se setkávají. Cílem je, abychom mohli se třídou pracovat ještě efektivněji a nabídnout jí adresnější pomoc nebo se podíleli na zlepšení dostupnosti služeb.
Triple P pro rodiče
Triple P® je mezinárodně uznávaný systém programů na podporu rodin. Obsahuje řadu programů, které jsou přizpůsobeny širokému spektru výzev, jež se v rodičovství mohou vyskytnout, a různým cílovým skupinám. Je jedním z nejdéle fungujících a vědecky podložených programů tohoto typu, který doporučuje Světová zdravotnická organizace. V kurzech Triple P zpřístupněných v ČR jsou rodiče či pečovatelé, ve skupině pod vedením akreditovaného lektora, podporováni v tom, aby sdíleli zkušenosti s rodičovstvím, stanovili si vlastní cíle a posilovali rodičovské dovednosti každý svým jedinečným způsobem. Jedná se o skupinovou intervenci zaměřenou na intenzivní nácvik všech základních rodičovských dovedností.
Diakonie ČCE - středisko Západní Čechy
Program Všeobecné primární prevence je komplexní dlouhodobý program, který skrze rozvoj klíčových kompetencí žáků a studentů má za cíl předcházet vzniku a rozvoji rizikového chování a podporovat zdravý životní styl žáků a studentů. Jednotlivá témata programu mohou být zvolena podle harmonogramu doporučeného pro zajištění kontinuity programu, nebo mohou být volena podle potřeb školy. Jako podmínku realizace stanovujeme kontinuální přítomnost a spolupráci pedagoga na programu a aktivní spolupráci ŠMP při sjednávání realizace preventivních programů.
Prevence úrazů v domácnosti - SZÚ
Cílem programu je motivovat k prevenci úrazů v domácím prostředí. K prohloubení znalostí, jak preventivně předcházet úrazům je využitý interaktivní způsob komunikace. V první aktivitě „Úraz není náhoda“ účastníci pracují s plakátem prevence domácích úrazů a hledají riziková místa a činnosti v domácnosti. Druhou částí je praktická ukázka základní výbavy lékárničky a v poslední části jsou účastníci rozděleni do čtyř skupin a zahrají si hru „Riskuj bezpečně“.
Prevence úrazů ve venkovním prostředí
Cílem programu je motivovat k prevenci úrazů ve venkovním prostředí. Program je zahájen krátkou interaktivní hrou s názvem „Přesouvaná“. Následně se účastníci rozdělí do 2 skupin a pokračují v práci na dvou samostatných stanovištích. Po 20-25 minutách se skupiny na stanovištích vymění. K prohloubení znalostí, jak preventivně předcházet úrazům bude využitý interaktivní způsob komunikace. Součástí programu je názorná pomůcka resuscitační figuríny Little Anne a simulátor automatického externího defibrilátoru (AED) CARDIAID.
Správné užívání léků
Preventivní program se zaměřuje na předcházení rizik spojených s léky. Seznamuje žáky s tématy jako je nadužívání léků u akutních i chronických onemocnění, značení léčiv a potravinových doplňků nebo jejich správného skladování. Dozví se, co dělat při otravě léky nebo co má obsahovat domácí lékárnička, a co dělat s nepotřebnými léky. Žáci jsou rozděleni do skupin a plní jednoduché úkoly na 3 stanovištích.
MADIO, z.s.
Projekt se zaměřuje na aktuální potřebnost škol v oblasti prevence rizikového chování, a to konkrétně: práce se třídou, vztahy v kolektivu, kyberšikana, návykové látky a závislosti, agrese a násilí, poruchy přijmu potravy, zdravý životní styl, sexuální chování, sebepoškozování, prevence a řešení šikany, práce se stresem a psychohygiena. V rámci tohoto projektu budou realizovány programy všeobecné a selektivní prevence a podpora duševního zdraví přímo na školách.
Kyberšikana a jiné nástrahy virtuálního světa
Akreditovaná vzdělávací instituce s platnou akreditací celkem čtyř programů pro pedagogy nabízí:
- základní seminář „Kyberšikana a jiné nástrahy virtuálního světa“
- navazující metodický seminář „Řešení kyberkriminality“
- specifický seminář pro metodiky prevence a ICT koordinátory „Rizika informačních technologií“
- aktuální seminář „Média a manipulace“ zaměřený na oblast Fake News a Deepfakes
Uvedené vzdělávací semináře jsou realizované v rozsahu 7 hodin (s akreditací MŠMT) nebo doplňkově v rozsahu 3 hodin (bez certifikátu). Tato aktivita probíhá na základě individuálních objednávek buď v místě školy, nebo na organizovaných společných akcích (setkání metodiků prevence, odborné semináře ve velkých městech).
Všech pět pohromadě
Všech pět pohromadě je univerzální vzdělávací program, zaměřený na zvyšování duševní gramotnosti. V českých školách odpovídá obsah Všech pět pohromadě RVP předmětu Výchova ke zdraví a je koncipován tak, aby mohl být realizován v průběhu jednoho pololetí vyškoleným pedagogem.
Základním prvkem výukových lekcí i školení pro pedagogy je pozitivní duševní gramotnost, která se zaměřuje na rozvíjení a udržení optimální duševní pohody. Obsah je vytvořen s ohledem na vývojové potřeby žáků 6. nebo 7. ročníku a je předáván skrze zážitkové a vzdělávací aktivity a diskuze, kterými je pedagog provádí jako jejich průvodce. Program obsahuje 18 výukových lekcí, rozdělených do pěti témat: duševní zdraví, emoční gramotnost, vztahy, komunikace a první pomoc v oblasti duševního zdraví. Každá lekce trvá 45 minut. Program by měl proběhnout pod vedením jednoho vyškoleného pedagoga v jednom pololetí se stálou třídou, a to v rozsahu jedné lekce týdně. Znalosti a dovednosti, které se žáci učí, na sebe navazují. Pedagog dostane na školení podrobný manuál, ve kterém jsou podrobně rozepsány jednotlivé lekce (cíl jednotlivých aktivit, časová dotace, obsah, skript k daným aktivitám a otázky vhodné k diskuzi s žáky).
Program obsahuje 18 výukových lekcí, rozdělených do pěti témat: duševní zdraví, emoční gramotnost, vztahy, komunikace a první pomoc v oblasti duševního zdraví. Každá lekce trvá 45 minut.
Vzdělávací program Všech pět pohromadě vyvinula Pracovní skupina pro výzkum duševního zdraví dětí a adolescentů Národního ústavu duševního zdraví společně se skupinou českých a zahraničních odborníků z vládního a vzdělávacího sektoru a z oblasti duševního zdraví.
Více informací včetně přihlášek na školení najdete na www.vsechpetpohromade.cz
Most k naději
Jedná se o program školské specifické všeobecné primární prevence rizikového chování, pro žáky ZŠ, který je zaměřen na výchovu ke zdravému životnímu stylu a na získávání informací a dovedností, které vedou ke změně postojů a k rozvoji pozitivního sociálního chování. Účelem programu je podpora při získávání adekvátních znalostí a vědomostí, dovedností a kompetencí, zejména v sociální oblasti (např. schopnost čelit tlaku ze strany okolí, vytvářet přátelské vztahy, komunikační dovednosti, dovednosti v rozhodování) a intrapsychické oblasti (např. frustrace, stres, zátěž, hněv, zvyšování zdravého sebeuvědomování, práce s emocemi). Hlavním cílem je oddalovat, předcházet nebo snižovat výskyt rizikového chování, zmírňovat jeho následky a zvyšovat schopnost žáků činit informovaná a zodpovědná rozhodnutí ve svém životě. Program podporuje zdravý způsob života a nabízí pozitivní alternativy pro trávení volného času. Program probíhá interaktivní formou - formou psychosociálních her a technik s následnou reflexí. Účastníci jsou do programu aktivně zapojeni. Program je v souladu s preventivním programem školy. Program je sestaven z jednotlivých témat (bloků) - jeden blok je sestaven na 3 vyučovací hodiny za sebou vždy pro jednu třídu (není možné třídy slučovat).