Katalog preventivních programů


Katalog primárně preventivních programů a intervencí třídí vybrané programy dle čtyř kritérií: dle úrovně provádění prevence, oblasti zaměření programu, věku cílové skupiny a délky programu. Kvalita a bezpečnost jsou přitom základní požadavky kladené na programy a intervence. Na základě desítek let studií a výzkumu v oblasti prevence byly vytvořeny různé požadavky a kritéria, která musí programy splňovat (viz heslo FAQ „Jaké principy a vlastnosti musí mít preventivních programy a intervence?“). Tyto požadavky jsou promítnuty do dvou základních nástrojů, které v České republice pro kontrolu a zvyšování kvality a bezpečnosti v prevenci používáme (viz heslo FAQ „Jak zjišťujeme a ověřuje a kontrolujeme kvalitu?). Jedná se o (a) národní monitorovací systém SEPA a (b) systém certifikací kvality preventivních programů vycházející z národních standardů kvality. Ty jsou plně kompatibilní s mezinárodními standardy pro Evropu (definovanými agenturou EMCDDA) a celosvětovými standardy kvality prevence (definovanými agenturou UNODC).

Filtr programů

Buď opatrný, Portus, Prachatice

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
1
Oblast zaměření 1. Podpora zdraví; bezpečnosti a životního stylu
1
Věkové cílové skupiny 1. Předškolní a mladší školní
3
Technické, organizační 
a personální požadavky 3. Středněnáročný program na pomůcky
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Program „Buď opatrný“ je edukativní iniciativa zaměřená na zvýšení povědomí dětí o bezpečnosti a prevenci úrazů. Je navržen pro žáky 1. a 2. třídy a jeho cílem je pomoci dětem rozpoznat nebezpečné situace v běžném životě a naučit je, jak se v těchto situacích správně chovat. Program podporuje sebepoznání, rozvíjí emoční inteligenci a zvyšuje sebevědomí dětí prostřednictvím různých interaktivních aktivit. V hlavní části programu se děti účastní několika aktivit.

  • Diskuse o zdraví a nebezpečných situacích: Děti diskutují o tom, co znamená být zdravý, jaké situace mohou být nebezpečné a jak se jim vyhnout.
  • Aktivačně motivační hra „výměna míst“: Tato hra podporuje komunikaci a spolupráci tím, že děti rychle reagují na pokyny a mění místa v kruhu podle určitých kritérií.
  • Kreslení „zdravého a nemocného“: Děti kreslí obličeje zdravého a nemocného člověka, což jim pomáhá pochopit rozdíly mezi zdravím a nemocí a učí je základním principům péče o zdraví.
  • Aktivita „Ať jsme v obraze“: Děti pracují ve skupinách na přiřazování obrázků nebezpečných předmětů k semaforu, což je učí rozpoznávat a správně reagovat na potenciální nebezpečí.
  • Rekapitulace důležitých telefonních čísel: Děti se učí, jak přivolat pomoc v krizových situacích a jaká čísla použít v různých scénářích.

Na závěr programu se koná tmelící aktivita, kde každý žák dostane potlesk za svou účast, což posiluje soudržnost skupiny a motivaci. Program končí prostorem pro dotazy a hodnocením, které probíhá formou zpětnovazebného dotazníku.

Celkově program „Buď opatrný“ poskytuje dětem praktické znalosti a dovednosti pro rozpoznávání nebezpečných situací a podporuje jejich schopnost reagovat správně, čímž přispívá k jejich celkovému bezpečí a sebevědomí.

Soubory ke stažení Popis programu

Blázníš? No a!

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
2
Oblast zaměření 2. Prevence poruch DZ (life-skills: posilování seberegulačních a sociálních dovedností a kompetencí)
3
Věkové cílové skupiny 3. SŠ
3
Technické, organizační 
a personální požadavky 3. Středněnáročný program na pomůcky
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Projekt Blázníš? No a! vznikl na základě mezinárodní spolupráce s německými partnery Irrsinig

Menschlich e.v., Univerzita v Lipsku. Navazuje na dobrou praxi německého projektu „Verrückt? Na

und!“, který se rozšířil do více než 70 míst v Německu. Blázníš? No a! je od roku 2005 jedinečným

projektem v České republice na poli prevence a destigmatizace duševního onemocnění zejména tím,

že se obrací na mladé lidi od 15 let věku a pomocí interaktivního programu i zprostředkované

psychiatrické zkušenosti je přivádí k vnímání duševního zdraví jako důležité součásti lidského života.

Soubory ke stažení Popis programu

Programy všeobecné dlouhodobé primární prevence SEMIRAMIS, z.ú.

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
3
Oblast zaměření 3. Specifické oblasti prevence (adiktologie....)
1
2
Věkové cílové skupiny 1. Předškolní a mladší školní 2. Starší školní
2
Technické, organizační 
a personální požadavky 2. Mírná náročnost
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Hlavním pilířem poskytovaných služeb jsou tedy tzv. Programy všeobecné dlouhodobé primární prevence rizikového chování (2 typy) – dále jen Programy VDPP.

Jedná se o dlouhodobé působení na žáky 1. a 2. stupně běžných ZŠ, případně nižšího stupně víceletých gymnázií, které začíná ve čtvrtém nebo v šestém ročníku (dle volby a možností ZŠ) a postupuje s nimi až do ročníku devátého. 

Programy jsou určeny vždy pro jednu školní třídu, se kterou se lektoři setkávají zpravidla jednou za školní pololetí – tzn. dvě tříhodinová setkání za jeden školní rok. 

Programy VDPP jsou vedeny interaktivní formou s využitím řady psychosociálních her, technik a prvků zážitkové pedagogiky. Programy se zaměřují na rozvíjení jak znalostí, tak dovedností a kompetencí žáků.

 

PROGRAM VDPP I. (Program všeobecné dlouhodobé primární prevence rizikového chování se zaměřením na návykové látky): Obsahem je dlouhodobá práce s informacemi o nebezpečí NL. Informace jsou zaměřeny na pochopení zdravotních, psychických, sociálních i materiálních škod, které působí.

PROGRAM VDPP II. (Program všeobecné dlouhodobé primární prevence rizikového chování zaměřený na rizikové chování a zdravý životní styl): Tento typ programu je více zaměřen na práci s kolektivem a na zdravou interakci ve skupině, schopnost tolerovat odlišnosti, umění spolupráce a komunikace s ostatními, tedy mimo jiné prevenci šikany. Více se zde dotýkáme témat ostatních forem rizikového chování, jako je např. sociální sítě, on-line prostor, rizikové sexuální chování, šikana, kriminalita apod.

Soubory ke stažení Popis programu

Centrum intervenčních programů Laxus, z.ú.

B
Úroveň provádění prevence 2. Selektivní
3
Oblast zaměření 3. Specifické oblasti prevence (adiktologie....)
1
2
Věkové cílové skupiny 1. Předškolní a mladší školní 2. Starší školní
2
Technické, organizační 
a personální požadavky 2. Mírná náročnost
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Jedná se o intenzivní léčebný program pro třídní kolektiv, který zažil náročnou vztahovou situaci šikany, nebo při náročných životních situacích jednotlivých žáků (návrat z výchovného zařízení, pomoc s problémovým začleněním specifického žáka – nemoc, hendikep, jiná národnost apod). 

Cílem intervenčního programu je vyjasnění situace, uvědomění vlastní odpovědnosti žáků za své chování, ale i postoje k chování ostatních. Podpora kladných hodnot a vzorců chování. Důraz klademe na vhodné řešení krizových situací, otevřenou komunikaci, vymezení hranic a vzájemný respekt a úctu. Důležitou součástí je zvědomení přirozených důsledků nevhodného chování v celoživotním kontextu. Žáky stavíme, z pasivní role přihlížejících, do aktivních rolí členů vrstevnických skupin. Stávají se zodpovědnými a rovnocennými tvůrci jejich kolektivu.

Podpora ve formě intervenčního programu se skládá z přímé práce s třídním kolektivem a z práce s pedagogy, které vybavuje funkčními nástroji k budoucímu řešení obdobných potíží. Intervenční program je určený žákům základních škol ve věku 7-15 let. 

Soubory ke stažení Popis programu

Prev-centrum, z.ú. - specifická PP

B
Úroveň provádění prevence 2. Selektivní
3
Oblast zaměření 3. Specifické oblasti prevence (adiktologie....)
1
2
3
Věkové cílové skupiny 1. Předškolní a mladší školní 2. Starší školní 3. SŠ
2
Technické, organizační 
a personální požadavky 2. Mírná náročnost
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Cílem programu je podpora zdravého klimatu třídy, podpora řešení problematických situací ve třídách a předcházení vzniku rizikového chování. Hlavním východiskem programu selektivní prevence je práce s celým třídním kolektivem; cílem programu tedy není označení žáků jako „problémových“, ale naopak integrace, zvýšení tolerance mezi žáky a posílení soudržnosti skupiny. Realizací programu žáci dostávají prostor pro řešení konfliktů ve třídě a navázání lepší spolupráce. Důraz je kladen na práci se třídou jako částí systému školní instituce a na spolupráci s pedagogy/pedagožkami.

Program selektivní primární prevence je intenzivní, probíhá v rámci školního vyučování, v průběhu několika po sobě jdoucích setkání v prostorech školy nebo organizace Prev-Centrum, z. ú. Program je veden odborníky/cemi v oblasti primární prevence, kteří/ré mají odpovídající vzdělání, kurzy, výcviky, zkušenost s prací se skupinou.

Soubory ke stažení Popis programu

Prev-centrum, z.ú. - všeobecná PP

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
3
Oblast zaměření 3. Specifické oblasti prevence (adiktologie....)
1
2
Věkové cílové skupiny 1. Předškolní a mladší školní 2. Starší školní
2
Technické, organizační 
a personální požadavky 2. Mírná náročnost
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Účelem poskytovaných služeb je předcházet výskytu rizikového chování u žáků a studentů navštěvujících školy a zamezit jeho další progresi, případně zmírnit již existující formy a projevy rizikového chování včetně řešení jeho důsledků. Dalšími cíli je rozvíjet u žáků sociální dovednosti v navazování zdravých vztahů a schopnost čelit sociálnímu tlaku, dovednost rozhodovat se, efektivně řešit konflikty, podporovat a nabízet zdravé alternativy trávení volného času, seznámit se s možnostmi řešení obtížných situací včetně možností, kam se obrátit pro pomoc v případě situací spojených s rizikovým chováním.

Soubory ke stažení Popis programu

Most k naději

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
3
Oblast zaměření 3. Specifické oblasti prevence (adiktologie....)
1
2
Věkové cílové skupiny 1. Předškolní a mladší školní 2. Starší školní
2
Technické, organizační 
a personální požadavky 2. Mírná náročnost
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Jedná se o program školské specifické všeobecné primární prevence rizikového chování, pro žáky ZŠ, který je zaměřen na výchovu ke zdravému životnímu stylu a na získávání informací a dovedností, které vedou ke změně postojů a k rozvoji pozitivního sociálního chování. Účelem programu je podpora při získávání adekvátních znalostí a vědomostí, dovedností a kompetencí, zejména v sociální oblasti (např. schopnost čelit tlaku ze strany okolí, vytvářet přátelské vztahy, komunikační dovednosti, dovednosti v rozhodování) a intrapsychické oblasti (např. frustrace, stres, zátěž, hněv, zvyšování zdravého sebeuvědomování, práce s emocemi). Hlavním cílem je oddalovat, předcházet nebo snižovat výskyt rizikového chování, zmírňovat jeho následky a zvyšovat schopnost žáků činit informovaná a zodpovědná rozhodnutí ve svém životě. Program podporuje zdravý způsob života a nabízí pozitivní alternativy pro trávení volného času. Program probíhá interaktivní formou - formou psychosociálních her a technik s následnou reflexí. Účastníci jsou do programu aktivně zapojeni. Program je v souladu s preventivním programem školy. Program je sestaven z jednotlivých témat (bloků) - jeden blok je sestaven na 3 vyučovací hodiny za sebou vždy pro jednu třídu (není možné třídy slučovat).

Všech pět pohromadě

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
2
Oblast zaměření 2. Prevence poruch DZ (life-skills: posilování seberegulačních a sociálních dovedností a kompetencí)
2
Věkové cílové skupiny 2. Starší školní
3
Technické, organizační 
a personální požadavky 3. Středněnáročný program na pomůcky
5
Evaluace
 a bezpečnost 5. Program prošel dvěma RCT studiemi na národní úrovni a má za sebou všechny typy evaluací a ověření; včetně fidelity a bezpečnosti
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Všech pět pohromadě je univerzální vzdělávací program, zaměřený na zvyšování duševní gramotnosti. V českých školách odpovídá obsah Všech pět pohromadě RVP předmětu Výchova ke zdraví a je koncipován tak, aby mohl být realizován v průběhu jednoho pololetí vyškoleným pedagogem.

Základním prvkem výukových lekcí i školení pro pedagogy je pozitivní duševní gramotnost, která se zaměřuje na rozvíjení a udržení optimální duševní pohody. Obsah je vytvořen s ohledem na vývojové potřeby žáků 6. nebo 7. ročníku a je předáván skrze zážitkové a vzdělávací aktivity a diskuze, kterými je pedagog provádí jako jejich průvodce. Program obsahuje 18 výukových lekcí, rozdělených do pěti témat: duševní zdraví, emoční gramotnost, vztahy, komunikace a první pomoc v oblasti duševního zdraví. Každá lekce trvá 45 minut. Program by měl proběhnout pod vedením jednoho vyškoleného pedagoga v jednom pololetí se stálou třídou, a to v rozsahu jedné lekce týdně. Znalosti a dovednosti, které se žáci učí, na sebe navazují. Pedagog dostane na školení podrobný manuál, ve kterém jsou podrobně rozepsány jednotlivé lekce (cíl jednotlivých aktivit, časová dotace, obsah, skript k daným aktivitám a otázky vhodné k diskuzi s žáky).

Program obsahuje 18 výukových lekcí, rozdělených do pěti témat: duševní zdraví, emoční gramotnost, vztahy, komunikace a první pomoc v oblasti duševního zdraví. Každá lekce trvá 45 minut. 

Vzdělávací program Všech pět pohromadě vyvinula Pracovní skupina pro výzkum duševního zdraví dětí a adolescentů Národního ústavu duševního zdraví společně se skupinou českých a zahraničních odborníků z vládního a vzdělávacího sektoru a z oblasti duševního zdraví. 

Více informací včetně přihlášek na školení najdete na www.vsechpetpohromade.cz

Soubory ke stažení Popis programu V5P

MADIO, z.s.

A
B
C
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná 2. Selektivní 3. Indikovaná prevence
3
Oblast zaměření 3. Specifické oblasti prevence (adiktologie....)
2
3
Věkové cílové skupiny 2. Starší školní 3. SŠ
3
Technické, organizační 
a personální požadavky 3. Středněnáročný program na pomůcky
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Projekt se zaměřuje na aktuální potřebnost škol v oblasti prevence rizikového chování, a to konkrétně: práce se třídou, vztahy v kolektivu, kyberšikana, návykové látky a závislosti, agrese a násilí, poruchy přijmu potravy, zdravý životní styl, sexuální chování, sebepoškozování, prevence a řešení šikany, práce se stresem a psychohygiena. V rámci tohoto projektu budou realizovány programy všeobecné a selektivní prevence a podpora duševního zdraví přímo na školách. 

Soubory ke stažení Madio_popis projektu

Kyberšikana a jiné nástrahy virtuálního světa

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
3
Oblast zaměření 3. Specifické oblasti prevence (adiktologie....)
5
Věkové cílové skupiny 5. Dospělá populace
3
Technické, organizační 
a personální požadavky 3. Středněnáročný program na pomůcky
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Akreditovaná vzdělávací instituce s platnou akreditací celkem čtyř programů pro pedagogy nabízí:

  1. základní seminář „Kyberšikana a jiné nástrahy virtuálního světa“
  2. navazující metodický seminář „Řešení kyberkriminality“
  3. specifický seminář pro metodiky prevence a ICT koordinátory „Rizika informačních technologií“
  4. aktuální seminář „Média a manipulace“ zaměřený na oblast Fake News a Deepfakes

Uvedené vzdělávací semináře jsou realizované v rozsahu 7 hodin (s akreditací MŠMT) nebo doplňkově v rozsahu 3 hodin (bez certifikátu). Tato aktivita probíhá na základě individuálních objednávek buď v místě školy, nebo na organizovaných společných akcích (setkání metodiků prevence, odborné semináře ve velkých městech).

Soubory ke stažení Portus_popis programu