Katalog preventivních programů
Katalog primárně preventivních programů a intervencí třídí vybrané programy dle čtyř kritérií: dle úrovně provádění prevence, oblasti zaměření programu, věku cílové skupiny a délky programu. Kvalita a bezpečnost jsou přitom základní požadavky kladené na programy a intervence. Na základě desítek let studií a výzkumu v oblasti prevence byly vytvořeny různé požadavky a kritéria, která musí programy splňovat (viz heslo FAQ „Jaké principy a vlastnosti musí mít preventivních programy a intervence?“). Tyto požadavky jsou promítnuty do dvou základních nástrojů, které v České republice pro kontrolu a zvyšování kvality a bezpečnosti v prevenci používáme (viz heslo FAQ „Jak zjišťujeme a ověřuje a kontrolujeme kvalitu?). Jedná se o (a) národní monitorovací systém SEPA a (b) systém certifikací kvality preventivních programů vycházející z národních standardů kvality. Ty jsou plně kompatibilní s mezinárodními standardy pro Evropu (definovanými agenturou EMCDDA) a celosvětovými standardy kvality prevence (definovanými agenturou UNODC).
Filtr programů
Prev-centrum, z.ú. - všeobecná PP
Účelem poskytovaných služeb je předcházet výskytu rizikového chování u žáků a studentů navštěvujících školy a zamezit jeho další progresi, případně zmírnit již existující formy a projevy rizikového chování včetně řešení jeho důsledků. Dalšími cíli je rozvíjet u žáků sociální dovednosti v navazování zdravých vztahů a schopnost čelit sociálnímu tlaku, dovednost rozhodovat se, efektivně řešit konflikty, podporovat a nabízet zdravé alternativy trávení volného času, seznámit se s možnostmi řešení obtížných situací včetně možností, kam se obrátit pro pomoc v případě situací spojených s rizikovým chováním.
Prev-centrum, z.ú. - specifická PP
Cílem programu je podpora zdravého klimatu třídy, podpora řešení problematických situací ve třídách a předcházení vzniku rizikového chování. Hlavním východiskem programu selektivní prevence je práce s celým třídním kolektivem; cílem programu tedy není označení žáků jako „problémových“, ale naopak integrace, zvýšení tolerance mezi žáky a posílení soudržnosti skupiny. Realizací programu žáci dostávají prostor pro řešení konfliktů ve třídě a navázání lepší spolupráce. Důraz je kladen na práci se třídou jako částí systému školní instituce a na spolupráci s pedagogy/pedagožkami.
Program selektivní primární prevence je intenzivní, probíhá v rámci školního vyučování, v průběhu několika po sobě jdoucích setkání v prostorech školy nebo organizace Prev-Centrum, z. ú. Program je veden odborníky/cemi v oblasti primární prevence, kteří/ré mají odpovídající vzdělání, kurzy, výcviky, zkušenost s prací se skupinou.
Centrum intervenčních programů Laxus, z.ú.
Jedná se o intenzivní léčebný program pro třídní kolektiv, který zažil náročnou vztahovou situaci šikany, nebo při náročných životních situacích jednotlivých žáků (návrat z výchovného zařízení, pomoc s problémovým začleněním specifického žáka – nemoc, hendikep, jiná národnost apod).
Cílem intervenčního programu je vyjasnění situace, uvědomění vlastní odpovědnosti žáků za své chování, ale i postoje k chování ostatních. Podpora kladných hodnot a vzorců chování. Důraz klademe na vhodné řešení krizových situací, otevřenou komunikaci, vymezení hranic a vzájemný respekt a úctu. Důležitou součástí je zvědomení přirozených důsledků nevhodného chování v celoživotním kontextu. Žáky stavíme, z pasivní role přihlížejících, do aktivních rolí členů vrstevnických skupin. Stávají se zodpovědnými a rovnocennými tvůrci jejich kolektivu.
Podpora ve formě intervenčního programu se skládá z přímé práce s třídním kolektivem a z práce s pedagogy, které vybavuje funkčními nástroji k budoucímu řešení obdobných potíží. Intervenční program je určený žákům základních škol ve věku 7-15 let.
Programy všeobecné dlouhodobé primární prevence SEMIRAMIS, z.ú.
Hlavním pilířem poskytovaných služeb jsou tedy tzv. Programy všeobecné dlouhodobé primární prevence rizikového chování (2 typy) – dále jen Programy VDPP.
Jedná se o dlouhodobé působení na žáky 1. a 2. stupně běžných ZŠ, případně nižšího stupně víceletých gymnázií, které začíná ve čtvrtém nebo v šestém ročníku (dle volby a možností ZŠ) a postupuje s nimi až do ročníku devátého.
Programy jsou určeny vždy pro jednu školní třídu, se kterou se lektoři setkávají zpravidla jednou za školní pololetí – tzn. dvě tříhodinová setkání za jeden školní rok.
Programy VDPP jsou vedeny interaktivní formou s využitím řady psychosociálních her, technik a prvků zážitkové pedagogiky. Programy se zaměřují na rozvíjení jak znalostí, tak dovedností a kompetencí žáků.
PROGRAM VDPP I. (Program všeobecné dlouhodobé primární prevence rizikového chování se zaměřením na návykové látky): Obsahem je dlouhodobá práce s informacemi o nebezpečí NL. Informace jsou zaměřeny na pochopení zdravotních, psychických, sociálních i materiálních škod, které působí.
PROGRAM VDPP II. (Program všeobecné dlouhodobé primární prevence rizikového chování zaměřený na rizikové chování a zdravý životní styl): Tento typ programu je více zaměřen na práci s kolektivem a na zdravou interakci ve skupině, schopnost tolerovat odlišnosti, umění spolupráce a komunikace s ostatními, tedy mimo jiné prevenci šikany. Více se zde dotýkáme témat ostatních forem rizikového chování, jako je např. sociální sítě, on-line prostor, rizikové sexuální chování, šikana, kriminalita apod.
Blázníš? No a!
Projekt Blázníš? No a! vznikl na základě mezinárodní spolupráce s německými partnery Irrsinig
Menschlich e.v., Univerzita v Lipsku. Navazuje na dobrou praxi německého projektu „Verrückt? Na
und!“, který se rozšířil do více než 70 míst v Německu. Blázníš? No a! je od roku 2005 jedinečným
projektem v České republice na poli prevence a destigmatizace duševního onemocnění zejména tím,
že se obrací na mladé lidi od 15 let věku a pomocí interaktivního programu i zprostředkované
psychiatrické zkušenosti je přivádí k vnímání duševního zdraví jako důležité součásti lidského života.